Kampania na własną rękę czy współpraca z agencją marketingową?

Podziel się

Przed tym dylematem wcześniej lub później stanie każdy przedsiębiorca. Podpowiadamy kiedy prowadzić kampanie dla swojego biznesu samodzielnie, a kiedy zdecydować się na współpracę ze specjalistami.

grafika na blogaSamodzielne działania marketingowe


To rozwiązanie dla osób, które mogą i chcą w pełni zaangażować się w poznawanie tajników marketingu internetowego. Zaletą i wadą tego podejścia jest to, że to Ty bierzesz pełną odpowiedzialność za wyniki swoich działań. Super, jeśli wyniki są zadowalające, gorzej robi się w momencie, w którym wrzucasz gotówkę w kampanię, a wyników nie widać.
Jako osoba prowadząca biznes, poświęcasz mnóstwo czasu na jego rozwój, warto sobie zadać pytanie, czy posiadasz zasoby, żeby uczyć się marketingu od podstaw i śledzić zmieniające się trendy? Świetnie w tym przypadku pasuje powiedzenie „czas to pieniądz”. Trochę inną jest sytuacja, gdy znasz się trochę na marketingu i potrafisz samodzielnie zaplanować, optymalizować i mierzyć skuteczność swoich kampanii. Posiadając niewielkie budżety reklamowe i biznes, który jeszcze nie jest mocno rentowny, nie pozostaje nic innego innego niż samemu zakasać rękawy.


Współpraca z agencją marketingową


Z drugiej strony mamy możliwość skorzystania z usług agencji marketingowej, która specjalizuje się w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań reklamowych. To podejście oferuje szereg korzyści, ale i wiąże się z pewnymi wyzwaniami.
Agencję zatrudniają zespoły ekspertów z różnych gałęzi marketingu. Musisz pamiętać, że każdy specjalista ma swój zakres obowiązków i specjalizuje się w czymś innym, dzięki czemu działania agencji mogą być kompleksowe i z optymalizowane jak w dobrze naoliwionym mechanizmie.

Plusem tego rozwiązania jest, że agencja zajmuje się działaniami wspierającymi sprzedaż, a Ty obsługujesz klientów, którzy zostali pozyskani – gdybyś poświęcał swój czas na prowadzenie kampanii, zabrakłoby go na skalowanie biznesu.

Jakie wyzwania są związane z korzystaniem z usług agencji marketingowych?
Współpraca z agencją wymaga otwartości i zaufani. Agencje często spotykają się z wątpliwościami ze strony naszych klientów „Dlaczego mam wam mówić, który produkt najlepiej się sprzedaje? Dlaczego chcecie wiedzieć ilu dodatkowych klientów, jestem w stanie obsłużyć?” Są to standardowe wątpliwości, często związane z początkowym brakiem zaufania. Agencja marketingowa musi poznać biznes swojego klienta, żeby móc lepiej dopasować strategię i kampanią marketingową do jego potrzeb, ponieważ każdy biznes jest unikalny. Dlatego tak ważna jest obustronna otwartość i zaufanie, czasami współpraca wymaga, również odnajdywania kompromisów oraz nierzadko cierpliwości. Czasami klienci chcieliby wyników natychmiast, dziwią się dlaczego agencja każe przerobić stronę internetową, zmienić grafiki, dodać inne teksty na stronę, etc.  

Drugim problemem mogą być finanse. Za pracę agencji trzeba zapłacić i to czasem nie mało. Raczej odradzamy wybór najtańszego rozwiązania, a także agencji, które obiecują bardzo wiele w krótkim odcinku czasu. Jeśli ktoś nam oferuje wzrost sprzedaży o 300% już po dwóch tygodniach lub pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwarki Google już „za 500zł miesięcznie”, to raczej nie jest godzien zaufania. Żaden specjalista nie weźmie odpowiedzialności za wyniki w tak krótkim okresie czasu. 

 

Podsumowanie


Więc, które podejście jest lepsze? Cóż, oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Warto dokładnie zastanowić się nad tym, czy jesteś gotów zainwestować czas i wysiłek w naukę marketingu, czy też wolisz skorzystać z profesjonalnej pomocy.
My polecamy KOMPROMIS.

Mając podstawową wiedzę z zakresu marketingu, będziesz w stanie lepiej zdiagnozować swoje potrzeby, dzięki czemu nawiązanie współpracy z agencją będzie bezpieczniejsze i skuteczniejsze. Warto więc inwestować w siebie, poszerzać swoją wiedzę, stając się dzięki temu świadomym konsumentem, znającym zasady i działanie kampanii marketingowych.
Można to porównać do przykładu, gdy jedziesz do warsztatu samochodowego bez żadnej wiedzy, a mechanik informuje Cię, że „musiał wymienić dwie skrzynie biegów”. Mając ogólne pojęcie o Google Analitycs czy ustawianiu kampanii, łatwiej też będzie Tobie interpretować wyniki i sprawdzać czy agencja prawidłowo wywiązuje się z powierzonych działań.

Mamy nadzieję, że artykuł pomógł Tobie wyrobić sobie własne zdanie. A jeśli prowadzisz swoje działania marketingowe lub ktoś prowadzi je dla Ciebie i chciałbyś sprawdzić, czy wszystko jest ustawione tak jak powinno – daj znać! Chętnie przeprowadzimy dla Ciebie audyt kampanii, sprawdzimy ustawienia konta i konwersji, a także raporty Google Analitycs. 

Autor: Fryderyk Gabryś

Agnieszka Jakubik
Agnieszka Jakubik
Specjalista ds. kluczowych klientów